Job shadowing w Balıkesir

Kolejnym punktem projektu Erasmus („Uczymy się, uczymy siebie nawzajem – zbierając doświadczenia w
Europie, rozwijamy XLIII LO”) był wyjazd prof. Małgorzaty Ciuruś i prof. Ewy Goczał do Turcji.
Uczestniczki relacjonują podróż i pobyt tak:
Do Balıkesir – miasta położonego na zachodzie Turcji, będącego stolicą regionu o takiej samej nazwie –
dotarłyśmy po długiej podróży, w trakcie której miałyśmy okazję rzucić okiem na Stambuł (przez pryzmat
lotniska robiącego wrażenie swoim rozmiarem i nowoczesnością) oraz Bursę (na dworcu stanowiącym
zapowiedź „prawdziwej” Turcji, pełnym lokalnych produktów i niemal pozbawionym napisów w języku
innym niż turecki).
Na miejscu – mimo że był to niedzielny poranek – powitali nas koordynatorzy projektu, Yusuf Bozkurt i
Serkan Gül, którzy do końca pobytu w Turcji otaczali nas opieką. Szkoła Fatma Emin Kutvar Anadolu
Lisesi zawdzięcza swoją nazwę fundatorom – Fatmie i Eminowi Kutvarom, którzy przekazali na rzecz jej
założenia ziemię i fundusze. W ciągu tygodnia spędzonego w Balıkesir wzięłyśmy udział w kilku lekcjach
angielskiego, w ramach których rozmawiałyśmy z uczniami na temat różnic między systemami edukacji, a
także polskiej i tureckiej kultury, naszych wrażeń dotyczących Turcji oraz ich wyobrażeń o Polsce.
Nawiązałyśmy kontakt z nauczycielkami informatyki i języka tureckiego. Obserwowałyśmy próbę
oratorium przygotowanego na Yesilay Haftasi – tydzień społecznego sprzeciwu wobec narkotyków,
obchodzony w całej Turcji 1-7 marca, a także zajęcia plastyczne i muzyczne. Odwiedziłyśmy szkolną
bibliotekę, w której niestety – mimo uporczywych poszukiwań – nie udało się znaleźć ani jednej polskiej
książki (co jednak może się zmienić dzięki zostawionej przez nas w szkole liście polecanych autorów) oraz
obserwatorium astronomiczne.
Dzięki naszym opiekunom poznałyśmy nie tyko szkołę, ale też miasto i cały region Balıkesir. Pierwszego
dnia zajrzałyśmy do głównej świątyni w mieście, Meczetu Zagana Paszy, zwiedziłyśmy gwarne,
zatłoczone, pełne malowniczych straganów, sklepików i małych rodzinnych restauracji centrum, drugiego
zaś – wyciszyłyśmy się na zielonym wzgórzu Çamlık, gdzie znajduje się Meczet Męczenników i wiele
przestrzeni skłaniającej do medytacji oraz rozpościera się widok na całe miasto. W ramach zorganizowanej
przez prof. Bozkurta wycieczki odwiedziłyśmy nadmorskie miasto Ayvalık i malowniczą wioskę Küçükköy,
a także Şeytan Sofrası (Diabelski Stół) – wzgórze, na którym znajduje się efektowny odcisk stopy diabła, i z
którego widać wszystkie tureckie wyspy położone na Morzu Egejskim oraz grecką wyspę Lesbos. Warto
wiedzieć, że w regionie Balıkesir położone są ruiny antycznej Troi, opisanej w „Iliadzie” Homera. Region
słynie z uprawy oliwek – co zapamiętamy dzięki wizycie w fabryce Özgün, gdzie zapoznałyśmy się z
procesem produkcji oliwy.
W trakcie całego pobytu mogłyśmy wczuć się w atmosferę Turcji, słysząc głos muezinów, pięć razy
dziennie wzywających wiernych do modlitwy z minaretów, jedząc potrawy o egzotycznych nazwach köfte
czy manti, kosztując bakławę, a wreszcie – odwiedzając tradycyjny turecki bazar, na którym rano sprzedaje
się owoce, warzywa, sery czy chałwę, po południu – ubrania i mnóstwo różności, a wieczorem – lokalne
proste potrawy, przygotowywane na poczekaniu. Turcy okazali się ludźmi niezwykle serdecznymi i
pomocnymi – mimo bariery komunikacyjnej (znajomość angielskiego nie jest w tym kraju powszechna)
chętnie nawiązywali z nami kontakt i skutecznie wskazywali drogę czy udzielali rad.