Podnoszenie umiejętności naszych nauczycieli dzięki projektowi Erasmus+

Praca nauczyciela to, oprócz zwyczajowej lekcyjnej codzienności, nieustanny rozwój,
samodoskonalenie i podnoszenie umiejętności. Dzięki projektowi Erasmus+, który przygotował i
opracował prof. Jacek Czaplak, spora część kadry naszego liceum w trakcie wakacji udała się do kilku
krajów Europy (Irlandia, Malta i Cypr), aby odbyć serię kursów w ramach działań projektowych.
Na zajęciach czekały nas dwa tygodnie wytężonej pracy – nauczyciele języka angielskiego doskonalili
swój warsztat metodyczny, natomiast pozostali erasmusowicze uczyli się języka angielskiego na
różnych poziomach. Nie zabrakło oczywiście spotkań z nauczycielami z innych krajów, wymiany
poglądów i doświadczeń.
Pozostały czas wypełniło nam zwiedzanie miejsc, w których odbywały się kursy, a także wizyty w
muzeach, poznawanie historii, tradycji i kultury wyżej wymienionych krajów oraz, co najważniejsze,
praktyczne wykorzystywanie języka podczas interakcji z kursowiczami oraz mieszkańcami Irlandii,
Malty i Cypru.
Poniżej kilka relacji naszych nauczycieli:

Na Malcie byliśmy od 3.08- 17.08.2023.
Szkoliliśmy swój angielski przez dwa tygodnie w Clubclass na poziomie Intermediate. Przez pierwszy
tydzień mieliśmy lekcje z Walijczykiem Stefanem, z którym szlifowaliśmy brytyjski akcent, przez drugi z
Amerykaninem Mailo, który zaciekle z nami dyskutował wprowadzając wiele filozoficznych
zagadnień. Poznaliśmy ludzi z rozmaitych stron świata: m.in. Czech, Japonii, Brazylii, co dało nam
możliwości wymiany międzykulturowej.
Zwiedziliśmy prawie całą Maltę, Gozo i Comino. Zauroczyła nas stolica Valetta ze swoimi
klimatycznymi uliczkami i zabytkami m.in. Konkatedrą św. Jana z dziełami Caravaggio czy XVI-wieczny
pałac Casa Rocca Piccola, ale także megalityczne świątynie, przecudne plaże, klify, średniowieczne
miasto Mdina i Rabat i znajdujące się tam katakumby św. Pawła. Zainteresowała nas zarówno
wielokulturowość tej wyspy, okazałość fortów i pamiątek po przetaczającej się tu historii,
egotyczność przyrody jak i tutejsza kuchnia włącznie ze słynnymi pastizzi, czyli pasztecikami m.in. z
serem ricotta. Zadziwiła nas też religijność Maltańczyków i ich sposób świętowania chrześcijańskiego
święta Wniebowzięcia Matki Boskiej – pełen radości, kolorów, sztucznych ogni, confetti, ulicznych
pieśni i spotkań. Przez cały czas ćwiczyliśmy umiejętności z języka angielskiego.
Joanna Golc i Marcin Papież

W terminie 29.06.-13.07.2023 r. miałem okazję przebywać na Malcie w ramach programu Erasmus+.
Maltę cechuje klimat śródziemnomorski – suche lata i deszczowe zimy. W skład Republiki Malty
wchodzą między innymi wyspa Gozo, Comino oraz główna wyspa Malta ze stolicą Valletta. Widoczny
jest wpływ kultury arabskiej, angielskiej oraz włoskiej. Obywatele Malty posługują się głównie
językiem angielskim oraz maltańskim. Wyjazd na Maltę w ramach programu Erasmus+ był dla mnie
okazją do podniesienia swoich kwalifikacji pedagogicznych, pogłębienia wiedzy, poznania tamtejszej
kultury oraz wymiany doświadczeń z nauczycielami z całej Europy.
Mateusz Tlałka

W lipcu 2023 spędziłyśmy dwa tygodnie na Malcie, gdzie uczęszczałyśmy na kurs metodyczny dla
nauczycieli. Tematem kursu był CLIL (Content and Language Integrated Learning) jest to metoda
zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego, która opiera się na jednoczesnym
przekazywaniu nowych treści z dziedziny nauczanego przedmiotu oraz obcowaniu z językiem
angielskim. Poznałyśmy wiele metod wdrażania CLIL na zajęciach językowych w oparciu o
Taksonomię Blooma (scaffolding, carousel brainstorming, jigsaw reading i wiele innych).
Dowiedziałyśmy się jak istotne jest wdrażanie języka angielskiego na wszystkich przedmiotach i jakie
korzyści przynosi to uczniom. Nawiązałyśmy kontakt z kursantami z wielu krajów, dzięki czemu
mogłyśmy poznać i porównać systemy kształcenia w innych krajach europejskich i azjatyckich. Po
zajęciach zwiedzałyśmy miasta, wyspy i wszelkie miejsca kultury, poznając historię, zwyczaje i kuchnię
Malty. Do Polski przywiozłyśmy niezapomniane wspomnienia oraz cenną wiedzę i narzędzia jak tą
wiedzę wykorzystać na lekcjach w naszej szkole.
Paulina Ziółko, Jagoda Mielcarek