Projekt Erasmus+

z wyjazdu
do Budapesztu w ramach projektu Erasmus+

Wyjazd

Zebraliśmy się o 13:15 na dworcu autobusowym w Krakowie, aby wyruszyć do Budapesztu. Pogoda była piękna, wszystko wskazywało na dogodne warunki jazdy. Podróż autokarem linii Flixbus przebiegła szybko i bez większych komplikacji.

Do Budapesztu dojechaliśmy ok. godziny 21:00, do hotelu udaliśmy się spacerem, zajął nam on ok. 30min. Byliśmy zakwaterowani w B&B Hotel Budapest City.

Dzień pierwszy (27.03.2022)

Pierwszego dnia mieliśmy spotkanie w szkole o 9:00, najpierw zostaliśmy oprowadzeni po szkole, a następnie wszyscy zebraliśmy się w sali, gdzie przedstawiono nam cele projektu i ogólne informacje na temat Węgier i Budapesztu. Odbyły się również warsztaty taneczne, na których dobrze się bawiliśmy.

Następnie zaplanowane było wyjście na Wzgórze Gellerta, przyjemny spacer przy dobrej pogodzie wzdłuż Dunaju po drodze na wzgórze.  Po wejściu na górę zobaczyliśmy dosłownie całe miasto, widok ten był niesamowity, nie do opisania, zdecydowanie jedno z najlepszych miejsc jakie odwiedziliśmy podczas tej wymiany.

Dzień drugi (28.03.2022)

Dzień drugi wyjazdu zaczęliśmy zwiedzaniem ‘Hospital in the Rock’, czyli dawnym szpitalem powstałym w celu pomocy rannym podczas II wojny światowej. Następnie wjechaliśmy na wzgórze zamkowe, gdzie również zwiedziliśmy kilka destynacji turystycznych. Ostatnim celem na wzgórzu była biblioteka Széchényiego, gdzie dowiedzieliśmy się wielu rzeczy na temat historii. Oprócz tego mogliśmy zobaczyć stare manuskrypty.

Dzień trzeci (29.03.2022)

Wszyscy z dobrym humorem zebraliśmy się na zbiórkę po czym wyruszyliśmy komunikacją miejską do węgierskiej szkoły. Tam powitali nas uczniowie z pustymi kartkami i farbami. Jednak przed tym jak dostaliśmy informacje o zadaniu, które mieliśmy wykonać w grupach powiedzieli, że zrobimy Kahoota o tematyce dnia poprzedniego. Po jej skończeniu przeszliśmy do głównego zadania – uczniowie wyjaśnili nam na czym polega dzisiejsze wyzwanie. Rozdali nam po jednym słowie a my z wiedzą którą zyskaliśmy w bibliotece Széchényiego mieliśmy jak najpiękniej udekorować pierwszą literę. Kiedy czas naszej pracy dobiegł końca każda z grup powiesiła na tablicy swoje słowo i w połączeniu wyszło jedna zdanie „The Golden Trangel Of Reneissance Beatrice Of Naples Matthias Cornvinus Vladislaus II”. Po południu, zwiedzając parlament, dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy takich, jak legenda o skrzywionym krzyżu na koronie królewskiej oraz zobaczyliśmy między innymi sale obrad oraz pięknie ozdobione sufity.

Dzień czwarty (30.03.2022)

Przed planowanym zwiedzaniem Muzeum sztuk pięknych zatrzymaliśmy się przy Placu Bohaterów, gdzie opowiadano nam o powstaniu Węgier. Dowiedzieliśmy się, że tereny Węgier kiedyś należały do dawnych rodów, które prowadziły ekspansję na wschód Europy. Zwiedzanie muzeum zajęło 2 godziny, oprócz oglądania obrazów i zabytków z dawnych wieków mieliśmy też grę polegającą na dowiadywaniu się historii na obrazach oraz ich rozpoznawania. Większość obrazów dotyczyło religii chrześcijańskiej i wczesnego średniowiecza na wschodzie Europy.

Najciekawszym miejscem tego dnia były ,,Łaźnie Szechenyiego”. Mieliśmy 3 godziny na wykorzystanie najróżniejszych basenów. Szczególnie cieszyły baseny na zewnątrz, gdzie można było się kąpać podczas deszczu oraz w zimne dni.

Dzień piąty (31.03.2022)

Dzień piąty pozwolił na poznanie największego jeziora Węgier (i największego w Europie Środkowej). Najpierw jednak zwiedziliśmy jeszcze miasteczko Szekesfehervar. Szekesfehervar to pierwsza stolica Węgier.

Nasza wycieczka zatrzymała się na północnym brzegu Balatonu i zwiedziliśmy turystyczną miejscowość Balatonfure.

Na oglądanie panoramy Balatonu wybraliśmy się na Półwysep Tihany. Będąc w Tihany zwiedziliśmy opactwo Benedyktynów. W opactwie jest grobowiec króla Andrzeja. Grobowiec ten do dziś zachował się w prawie niezmienionej formie.